sobota, 11 lipca 2015

SANTI | Producent Palet - o historii palet drewnianych słów kilka.

SANTI Producent palet odpowiada - geneza powstania palet drewnianych.

O historii, roli oraz znaczeniu palet drewnianych z punktu widzenia logistyki transportu.

     Rozpoczynając nasz artykuł jesteśmy świadomi tego, że każdy w swoim dotychczasowym życiu spotkał się z paletą drewnianą. Palety te są nieodłącznym elementem naszego otoczenia - środowiska w którym funkcjonujemy. Mijamy je codziennie robiąc zakupy w sklepach, jadąc codziennie do pracy lub szkoły mijając po drodze skupy palet czy magazyny lub firmy o profilu produkcyjnym. Odpowiedzieć tutaj należy sobie na pytanie - jak ważne muszą one być, jest ich przecież tyle, a ciągle powstają nowe. Czym są i po co powstały? 

Historia i rozwój palet drewnianych  

Paleta drewniana to podwyższona platforma służąca do przemieszczania i składowania na jej powierzchni (blacie palety) towarów przeznaczonych do transportu lub magazynowania. Najpowszechniej palety produkowane i wykonywane są z elementów drewnianych i posiadają standardowe wymiary 1200x800 mm oraz 1200x1000 mm. Określają to normy ISO. 

Palety są tym, czym nigdy nie będą beczki czy inne skrzynie lub opakowania kartonowe również mogące składować towar. Jest to sztywne w pełni przenośne podłoże, na którym możemy układać mniejsze opakowania bądź całe produkty i transportować je w znacznie większej ilości niż osobno. Zostały zaprojektowane w ten sposób aby mogły je przenosić specjalnie przeznaczone do tego wózki widłowe. 

Rola palet drewnianych wzrosła podczas działań wojennych prowadzonych w czasie II wojny światowej. Wynika to z tego, że palety są ściśle związane z logistyką wojskową. W 1930 roku rozładunek z wagonów kolejowych 13 000 sztuk konserw przeznaczonych dla wojska zajmował około 3 pełnych dni. Te same puszki z konserwami ułożone na paletach za pomocą wózka widłowego rozładowano w 4 godziny. 

Palety w nieco innej niż obecnie formie zaczęto wprowadzać już w 1920 roku. Były to palety na tzw płozach. Blat palety czyli jej wierzchni załadunkowa część przytwierdzona jest do kantówek umożliwiających wjazd z zaledwie dwóch stron. Wcześniej towary układano w skrzyniach i beczkach jednak ich możliwość przemieszczania była skomplikowana i wymagała dużej siły.`Palety tego typu pojawiły się po raz pierwszy w amerykańskich fabrykach wraz z pojawieniem się pierwszy wózków widłowych niskiego składowania.

Palety poprzez ciągłą ich eksploatację siłą rzeczy musiały ewoluować. Wraz z rosnącą popularnością palet i wózków widłowych zmienioną ją. Dodano desek na blacie dobierając odpowiednie odstępy między deskami, a płozy pomimo tego, że nadal są stosowane np. w przypadku kostki betonowej, zastąpiona drewnianymi wspornikami. Ponadto wsporniki te w spodniej części zostały zespolone deskami przez paleta zyskała na stabilności. Poprawiono rozkład wagi i zmniejszono podatność na uszkodzenia. 

Dlaczego palety ?  

Najbardziej rozpowszechnionym na starym kontynencie typem palety jest tzw. europaleta. Jest ona w specjalny sposób znakowana poprzez wypalanie na jej wsporniku znaku EUR w owalu bądź EPAL. Ten typ palety został opracowany w latach 50 ubiegłego wieku. Właśnie wtedy przedsiębiorstwo BT Industries pochodzące ze Szwecji zaprojektowało i powołało do życia paletę nadającą się do transportu przez wszystkie wózki widłowe. Rozpoczęto nową erą pod szyldem "produkcja palet".

Reasumując palety i wózki widłowe są ze sobą ściśle powiązane. Jedne nie mogą istnieć bez drugich. I zarówno tak jak palety determinowały rozwój i proces udoskonalania wózków tak wózki determinowały rozwój wózków.

Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do kolejnych artykułów o paletach i wszystkim co jest z nimi związane!

Z pozdrowieniami,

ul. Lipowa 31
98-360 Lututów
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz